آموزش مرحله به مرحله کناف کاری

اجرای مرحله به مرحله کناف کاری مستلزم رعایت نکات و اصولی دارد ما در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم:

کناف بسته به نوع اجرا، اجرای سقف کاذب یکپارچه کناف، سقف مشبک کناف، دیوار پوششی کناف و دیوار جداکننده متغییر می باشد.

کناف کاری روش نوین در صنعت ساختمان سازی، جهت استفاده در نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان ها می باشد.

در این روش بجای سیمان، گچ و سایر مصالح سنتی از ساختارهای خشک استفاده می شود از لحاظ ظرافت و زیبایی، دوام و ماندگاری، مقاومت بالا، انعطاف پذیری و از همه مهمتر صرفه اقتصادی برای مصرف کنندگان و مجریان به صرفه تر می باشد.

ویژگی های منحصر به فرد و گستردگی تنوع سیستم کناف، توجه عموم مشکل پسندان به خود جلب نموده همچنین این ساختار با محیط زیست سازگار بوده و ضایعات کمی بجا می گذارد و 70درصد آن قابل بازیافت می باشد.

در محیط های با شرجی بالا یا یخبندان استفاده سیستم  کناف ایجاب می کند، پانل سیمانی سمنت برد کناف با وجود الیاف فیبری و سلولزی بسیار مقاوم بوده و ساختمان مورد استفاده از هر لحاظ ایمن خواهد نمود.

نوین کناف یکی از بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده پروفیل کناف، پانل سیمانی سمنت برد کناف و پانل گچی کناف، انواع تایل و سایر ملزومات کناف می باشد.

امکان خرید به صورت حضوری و آنلاین نیز فراهم می باشد عرضه به سراسر ایران با قیمت مناسب، همچنین در صورت درخواست نمونه کار نیز ارسال می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره درج شده در سایت یا با شماره 09129380351 تماس حاصل فرمایید.

کناف کاری چیست؟

آموزش مرحله به مرحله کناف کاری

قبل از اینکه کناف کاری تعریف کنیم و به آموزش مرحله به مرحله کناف کاری بپردازیم بهتر است باکناف آشنا شویم:  کناف به صفحات گچی از پیش ساخته شده ای اطلاق می شود که در ساخت آن از گچ دانه های بسیار ریز با الیاف شیشه جهت عایق صوتی و حرارتی نمودن استفاده می شود.

این صفحات در برابر رطوبت، حریق مقاوم بوده و از انعطاف بالایی برخوردار هستند.

کناف کاری به دو نوع کناف کاری سقفی و کناف کاری دیوار انجام می گیرد. کناف کاری بسیار راحت و با سرعت بالاتری نسبت به  روش های قدیمی گچ کاری انجام می شود.

در واقع نتیجه کار بسته به مهارت کناف کار دارد، کناف کار باید از مهارت بالایی برخوردار باشد. کناف با اینکه بسیار راحت و آسان اجرا می شود اما نکاتی دارد که هنگام اجرا باید آن نکات دقیق و موبه مو اجرا شود و گرنه اجرا در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه طریقه اجرای کناف سقفی و کناف دیواری مجزا می پردازیم:

کناف کاری سقفی

کناف کاری سقفی به دو صورت انجام می شود:

  1. کناف کاری سقف یکپارچه
  2. کناف کاری سقف مشبک

آموزش مرحله به مرحله کناف کاری سقفی یکپارچه

به آموزش مرحله به مرحله اجرای کناف کاری سقفی یکپارچه می پردازیم، برای ایجاد طرح های خاص و شکیل، نورپردازی و همینطور بازسازی سقف های قدیمی از سقف کاذب کناف استفاده می شود.

در این روش بجای گچ از صفحات از پیش ساخته شده یا انواع پانل گچی کناف: پانل گچی ساده GR، پانل گچی ضد رطوبت MR ، پانل گچی ضد حریق FR و پانل گچی ضد رطوبت و حریق FM با توجه به محل مورد نظر بکار می رود.

پانل گچی در انواع ضخامت های مختلفی تولید می شود معمولا برای ایجاد طرح های  با قوس تند از ضخامت 6 میلیمتر یا 9 میلیمتر استفاده می کنند، ضخامت 12 میلیمتر بیشترین استفاده نسبت به سایر ضخامت ها را دارد.

آموزش قدم به قدم کناف سقفی

زیرسازی گالوانیزه کناف

اولین گام برای اجرای سقف کاذب کناف مشخص کردن ارتفاع سقف کناف از سقف اصلی و علامت گذاری بر روی دیوار پیرامونی است.

زیرسازی کناف با پروفیل کناف انجام می شود برای اجرای زیرسازی ابتدا سازه تراز بر روی دیوار نصب می گردد .

سپس محل دقیق آویز گیری مشخص شده و آویز با استفاده از نصب مناسب رانر به محل متصل می گردد آویز ها بار سقف کاذب را به سقف اصلی منتقل می نماید آویز سقف کاذب متنوع بوده و علاوه بر آویز رانر یو از آویزهای دیگری نیز استفاده می شود.

سپس سازه باربرF47  بر آویزها متصل شده فاصله آویزها با توجه به نوع سیستم سقف و نصب آن متغیر است.

اتصال سازه های پنل خور به سازه های باربر، در محل تقاطع این دو سازه با استفاده از قطعات اتصال کلیپس صورت می گیرد.

برای افزایش طول سازه ها از سازه مخصوص بست طولی w وی استفاده می‌شود،

فاصله بین سازه های پنل خور ۵۰ سانتی متر است در صورت قطع سازه‌های سقف جهت نصب چراغ ، عبور کانال باید زیرسازی را با افزودن سازه و آویز تقویت نمود.

آموزش مرحله به مرحله کناف کاری

اتصال پانل گچی کناف به سقف از پیچ های مخصوص اتصال پنل به سازه صورت می گیرد.

فاصله پیچ ها از همدیگر ماکسیموم 18 سانتی‌متر است، در فضای بالای سقف کاذب جهت بهبود عملکرد صوتی و حرارتی آن می‌توان از عایق های معدنی نظیر پشم سنگ استفاده نمود.

هنگام نصب پانل گچی باید دقت نمود که به صورت حصیرچین نصب شود. تمامی درزها و کنج های داخلی باید با استفاده بتونه و نوار درزگیری مخصوص درزگیری شود.

در مرحله اول بتونه و نوار درزگیری به عرض 10 سانتی متر برروی سطوح پوشانده می شود همچنین محل پیچ ها به وسیله بتونه پوشانده می شود.

بعد از خشک شدن لایه اول بتونه لایه دوم بتونه به عرض ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر اجرا می گردد پس از خشک شدن بتونه سطح با استفاده از ابزار مناسب صاف زده می شود.

در انتها کل سطح با استفاده از یک لایه نازک ماستیک پوشانده می شود این لایه باعث می شود جذب رنگ کل سطوح و پنل گچی کاهش یابد.

آموزش مرحله به مرحله کناف کاری دیواری

آموزش مرحله به مرحله اجرای کناف کاری دیواری همانند کناف کاری سقفی می باشد،دیوار کناف در دو نوع وجود دارد:

دیوار جدا کننده کناف:

این نوع برای تقسیم فضاهای بین یک ساختمان و یا اتاق استفاده می شود که به آن دیوار از پیش ساخته شده نیز می گویند برای اجرای دیوار جداکننده از دو ردیف سازه گالوانیزه استاد رانر و جهت عایق صوتی و حرارتی نمودن بین آن از پشم سنگ پر می کنند.

دیوار پوششی کناف:

جهت پوشش و بازسازی دیوار های قدیمی و یا برای عایق صوتی و حرارتی نمودن مکان مورد نظر و دکوراتیو دیوار مورد نظر از کناف استفاده می شود.

آموزش کناف کاری دیواری

دیوار کاذب کناف

کناف کاری دیواری تقریبا شبیه کناف کاری سقفی می باشد.

در مرحله اول تراز سقف از دیوار و محل قرار گیری سازه تراز یا نبشی را مشخص می نمایند.

سازه های گالوانیزه استاد به صورت عمودی در فواصل مشخص حدود 50 سانتی متر از یک دیگر قرار می گیرد. سازه رانر کناف به صورت  افقی در قسمت بالا و پایین قاب قرار می گیرد.

سازه رانر هادی و راهنمای برای سازه استاد بوده و بوسیله پیچ سازه به سازه محکم می شوند.

قسمت بالایی بوسیله میخ چاشنی به سقف اصلی مستحکم می گردد.

قسمت پایینی اگر قبل از نازک کاری باشد بوسیله میخ به زمین محکم می شود اگر بعد از نازک کاری باشد بوسیله پانج سازه به زمین متصل می شود.

بعد از اتمام این مرحله پانل های گچی به صورت حصیر چین در امتداد هم قرار گرفته و بوسیله پیچ به سازه های کناف وصل می شود.

نصب کناف دیواری

 

جهت عایق نمودن دیوار مورد نظر پشم شیشه مابین دوقاب فلزی پر می گردد، همینطور تاسیسات برق از درون سازه استاد عبور می دهند.

در آخر درزهای بین پانل های گچی با بتونه درزگیری و توردرزگیری پوشانده می شود و جهت یکدست نمودن سطح یه لایه ماستیک زده می شود بلافاصله دیوار آماده استفاده می باشد میتوان رنگ آمیزی یا کاشی کاری و کاغذ دیواری استفاده نمود.

وسایل مورد نیاز کناف کاری

اجرای کناف کاری مستلزم وسایلی می باشد که هر کدام از این ابزار به نوبه خود نقش تعیین کننده ای در کیفیت پروژه مورد نظر دارد. وسایل مورد نیاز کناف کاری شامل ابزارهای زیر می باشد:

  • سازه های گالوانیزه کناف
  • پانل های گچی کناف
  • پانل سیمانی سمنت برد
  • انواع تایل 60*60
  • پیچ و اتصالات کناف
  • میخ و چاشنی کناف
  • بتونه و نوار درزگیری کناف
  • اره چاقویی
  • برش قرقره ای
  • کاتر کناف
  • سوهان گرد
  • کاردک بتونه
  • ماله نازک کاری
  • اره دسته پلاستیکی
  • ریسمان رنگی
  • سمباده دسته بلند
  • جک بالابر پنل
  • غلتک سوزنی
  • رنده پانل
  • قیچی کناف
  • ماستیک

مزایای کناف کاری

مزایای کناف کاری برای استفاده کننده گان و مجریان این ساختار مشهود بوده و امروزه استفاده این این ساختار رو به افزایش است. برخی از ویژگی های کناف کاری موارد ذیل شامل می شود:

  1. مقاومت بالا: هنگام رخ دادن حوادث طبیعی چون زلزله پروفیل کناف انعطاف داشته و حالت ایستایی دیوارهای پیرامونی حفظ می شود و مانع از ریزش دیوار پیرامونی می شود.
  2. انعطاف پذیری: پروفیل کناف انعطاف پذیری بالایی جهت اجرای انواع طرحهای با قوس تند دارد همچنین این ویژگی باعث مقاوم در برابر زلزله نیز می باشد.
  3. ایمن و مطمئن: ساختار درای وال بی نیاز از جوشکاری بوده و جهت اتصال پروفیل کناف از پیچ و اتصالات مطمئن استفاده می شود.
  4. اجرای آسان: ساختار پروفیل کناف طوری است که راحت و بدون به کار گرفتن نیروی بیشتر انجام می شود.
  5. سرعت اجرای بالا: سیستم پروفیل کناف نسبت به ساختارهای قدیمی 4 برابر سرعت اجرایی بالاتری دارد.
  6. عایق صوتی مناسب: در مکان های شلوغ و تقسیم بندی فضای درونی یک ساختمان، استفاده از این سیستم گزینه مناسبی جهت عایق نمودن محیط می باشد و از منعکس شدن صدا در محیط جلوگیری می شود.
  7. عایق حرارتی مناسب: ساختار کناف طوری طراحی شده است که در برابر آتش سوزی مقاوم بوده، این ساختار مورد تایید آتش نشانی و تاییدییه جهانی دارد.برای ایمنی نمودن محیط هایی که امکان حریق در آن وجود دارد از پروفیل کناف استفاده می کنند.
  8. عایق رطوبتی مناسب: در ساخت پروفیل کناف از موادی استفاده می شود که در برابر رطوبت بالا مقاوم هستند همچنین این ساختار از کپک زدگی و رشد قارچ جلوگیری می کند.
  9. دسترسی راحت به تاسیسات ساختمان: عدم استفاده از بتونه سیمان، ساختار پروفیل کناف طوری هست که میتوان به تاسیسات پشت راحت دسترسی داشته باشید و انواع نورپردازی ها در سقف و دیوار کناف اجرا نمود.
  10. سبک سازی بار ساختمان: با اجرای کناف بار مرده ساختمان کاهش می یابد و این مزیت مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله چندین برابر می کند همچنین به دلیل سبک بودن پروفیل کناف اگر هنگام زلزله ریزش داشته باشد خسارت جانی کمتری به همراه دارد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *